Vijf redenen waarom een ochtendwandeling zo goed voor je is

Foto: Miez Peek

Normaal gesproken heb je natuurlijk niet de rust om tijd te maken voor een ochtendwandeling. Maar om met de woorden van Cruijff te spreken heeft elk nadeel zijn voordeel. Zo hebben velen van ons dankzij de Corona maatregelen minder reistijd nodig en dus tijd voor een gezonde ochtendwandeling. Mooie gelegenheid om de komende weken zelf te ervaren wat zo’n ochtendwandeling voor je kan doen. Hierbij vijf goede redenen om zowel lichamelijk als geestelijk opgewassen te blijven tegen een onverwacht hectische periode.

Klaar voor de dag
Je lichaam maakt zich klaar voor de dag. Je stapt energieker de dag in. Letterlijk is de ochtendstijfheid uit je lijf en zijn de spieren los. De passiviteit is weg, je bent klaar voor de start…

Beginnen met genieten
De stilte, het licht, de frisse ochtendlucht werken rustgevend op het gemoed. Je hebt de tijd om even de dag door te nemen en de dag begint met genieten i.p.v. ochtendstress. Dat maakt dat je scherper de dag in gaat.

Goed ontbijt
Een ochtendwandeling bevordert een goed ontbijt. Je trek zal zijn toegenomen en een goed ontbijt neemt je mee de dag in. Ook dat maakt je energieker.

Bloedcirculatie
Door ’s ochtends de bloedsomloop te stimuleren en daardoor meer zuurstof rond te brengen worden de afvalstoffen van de nacht sneller verwijderd. Om dezelfde reden rekken we ons ’s morgens uit. Met een ochtendwandeling ga je nog een stapje verder.

Gezond voor lichaam en geest
Dagelijks een half uur wandelen, bij voorkeur in de natuur, heeft grote invloed op hart, bloedvaten, suikerspiegel, bloeddruk, spieren en gewrichten, gewicht en slapeloosheid. Dat alles heeft uiteraard ook invloed op de hersenen, waardoor je soms zomaar een oplossing ziet voor problemen die je eerder niet zag.

bronnen o.a.: ‘Wetenschap in Beeld’, ‘Gezonder Leven’.

b

De natuur is prachtig in de ochtend, dat zou al reden genoeg moeten zijn… (foto Miez Peek)

 

 

 

 

 

Bewaren

Bewaren

or

Log in met je gegevens

Wachtwoord vergeten?