Wat denk je van een trekking door Slovenië?

De Seven Lakes Vallei, foto: Tibor Lelkes

We kregen een uitgebreide reisbeschrijving van Tibor Lelkes, die vorig jaar een 12-daagse trekking door Slovenië deed. Hij stippelde zelf op internet vanuit Nederland de gehele trekking uit. Dat is best veel werk, en niet iedereen is daar even bedreven in. Omdat Slovenië al langer bij ons op de wensenlijst staat, geeft het inspirerende verslag van Tibor ons nu het startsein om een wandelarrangement in Slovenië samen te stellen.

Als je wilt dat we je als eerste op de hoogte houden, stuur ons dan het vrijblijvende interesseformulier onderaan deze pagina.

Hieronder een foto impressie van Tibor.

Dag-1-Uitzicht-Ojstrica

Dag 1: ‘Al vanaf mijn komst op het vliegveld had ik mij zitten vergapen op het mooie landschap en bij aankomst in Bled waande ik me echt in een sprookjesgebied. Het prachtige meer omgeven door de heuvels, een kasteel op een klif boven het meer en het pittoreske eilandje met kerkje er op’.

Dag-2-Vintgar-Gorge.F

Dag 2: ‘Ik was al vroeg uit de veren want ik wilde stipt om 8 uur in de ochtend bij de Vintgar gorge zijn. Dat is het tijdstip waarop het open gaat. Het is een zeer toeristische bestemming dus je moet gewoon hier zo vroeg komen om de drukte voor te zijn’.

Dag-3-Radovna-rivier-bij-Krnica

Dag 3: ‘Mijn volgende bestemming was Mojstrana. Een dorp tussen Triglav NP en de Karawanken in. Er waren meerdere mogelijkheden om daar te komen maar mij leek het mooiste te lopen via de Radovna vallei’.

Dag-4-Uitzicht-berghut-op-Trenta-vallei

Dag 4: ‘De weg naar Trenta zigzagde naar beneden. Het uitzicht op de Trenta vallei was geweldig. In het begin zag ik nog 2 berggeiten de heuvel af rennen. Een stuk sneller dan ik, dacht ik zo. Het nam zo’n 3 uur in beslag voordat ik beneden was’.

Dag-4-Steenbok

Dag 5: ‘Op een gegeven ogenblik hoorde ik een kei vallen. Het was een typisch geluid van een kei die werd omgestoten en naar beneden viel. Aangezien ik de enige was hier had ik het vermoeden dan hier een groter dier liep. Ik gooide mijn rugzak af en liep een stukje verder. En ja, daar liep een ibex, oftewel een steenbok. Een prachtig dier om te aanschouwen met zijn indrukwekkende horens’.

Dag-6-Uitzicht-Vrsic-pas

Dag 6: ‘Op de Vršič pass is met een bordje de Slemenova Spica aangegeven. Deze bergtop (1900m) ligt achter de hogere berg de Mala Mojstrovka (2332m). Eerst was het dus een stijl stuk klimmen vanaf de parkeerplaats. En dit is geen straf want de uitzichten zijn echt prachtig. De Prisojnik is mooi zichtbaar met daarachter de Triglav’

Dag-7-soca-gorge

Dag 7: ‘Een stuk verderop, kwam het mooiste deel van de trail: de Soča Gorge. Een spectaculair gedeelte waar de rivier een kloof had weggesleten uit de rotsen. Wederom een mooi stuk om even een pauze bij te nemen en de nodige foto’s te maken’.

Dag-8-Uitzicht-op-Bohinj-meer

Dag 8: ‘Uiteindelijk zag ik in de verte mijn berghut. Geen kleintje overigens, het was net een hotel zo groot. De hut staat op de rand van het Komna plateau en heeft een geweldig uitzicht op het meer Bohinj, na Bled het bekendste meer van Slovenië’.

Dag-9-seven-lakes-vallei

Dag 9: ‘De langgerekte vallei met wat naaldbomen hier en daar, hoge indrukwekkende bergen, een pittoresk bergmeer met aan de oever een idyllisch gelegen berghut. Hier, bij de koca pri triglavskih jezerih, zou ik vanavond mijn onderdak hebben’.

Dag-10-Dom-na-kredarica

Dag 10: ‘Na een onrustige nacht, je slaapt toch met vele anderen op 1 zaal, stond ik vroeg op. Vandaag was het erop of eronder. Ga ik de lange tocht wagen om de top van de Triglav te bereiken of moet ik terug vanwege het weer? Na veel navraag te hebben gedaan zag het er goed uit. Het zou niet regenen. Gelukkig maar want deze tocht zou toch de kers op de taart zijn’.

Dag-11-Stara-Fuzina

Dag 11: ‘Niet veel verder lopen was het dorpje Stara Fuzina waar ik een appartement had gereserveerd. Ik liep eerst nog een stukje verder om Bohinj te bekijken van dichtbij en daarna keerde ik weer terug. Eindelijk was ik in de bewoonde wereld aangekomen’.

Dag-12-Zlatorog-bij-Bohinj

Dag 12: ‘Daarna vervolgde ik mijn weg langs het meer. Niet veel verder zag ik het beeld van Zlatorog. In tegenstelling tot het beeld bij Kranjska Gora was Zlatorog hier als een berggeit (chamoix) afgebeeld. Ik vervolgde mijn weg weer verder en genoot van de mooie uitzichten op Bohinj’.

Klik hier voor de uitgebreide reisbeschrijving van Tibor

Nou, ik ben wel nieuwsgierig naar jullie wandelvakantie in Slovenië

Dit formulier vrijblijvend invullen en verzenden. Dan houden we je als eerste op de hoogte.